‘Creeëren om te inspireren’, dat was de visie van Victor Hasselblad toen hij 75 jaar geleden zijn legendarische cameramerk oprichtte. Zijn doelstelling wordt door vele fotografen wereldwijd met zijn camera’s bewerkstelligd, maar nergens komt dat meer tot uiting dan eens in de twee jaar in een nieuw volume van het Hasselblad Masters boek. Ondertussen alweer toe aan een vijfde editie – gepresenteerd op de Photokina – bevat dit vuistdikke koffietafelboek de winnaars van de gelijknamige competitie. In tien categorieën (architectuur, kunst, mode, landschap, portret, product, straat, huwelijk, wilde dieren en onder 21) zien we de meest uiteenlopende foto’s, allen uiteraard geschoten met een Hasselblad camera.

Ramelli Paris Cover 3.indd

Er zijn dit keer twee Nederlanders in het boek opgenomen: Lars van de Goor in de categorie landschap en David Peskens in de wilde dieren categorie. Met ‘inspireren’ als thema neemt eerstgenoemde ons mee naar het Speulderwoud: “Het grappige is, dat toen ik het hart van het bos naderde er daadwerkelijk een hartvormig bos gegroeid was”, legt Van de Goor uit. “Door middel van mijn beelden probeer ik meer mensen de natuur in te krijgen dit soort wonderen te aanschouwen.”

73429_1

73429_2

Zijn collega Peskens schoot zijn winnende foto’s ook in Nederland, wat veel mensen niet geloven. “Dat heeft te maken met het feit dat veel mensen geen connectie meer hebben met de natuur”, aldus Peskens, “voornamelijk in dichtbevolkte gebieden. Maar prachtige natuur kan overal gevonden worden, wat ik wil laten zien met mijn serie ‘When Night is Falling’. Daarvoor werkte ik tijdens het magische moment net voor zonderondergang en creeërde zo een donker sprookje.” Naast de twee Nederlanders is er werk van Amerikanen, Zweden, Duitsland, Australië, Slowakije, Italië en Engeland in deze Hasselblad Masters te bewonderen. Weinig andere titels beiden zulke gevariëerde fotografie van de bovenste plank en als verzamelwerk staat deze vijfde editie dan ook bovenaan het verlanglijstje.

73429_7
73429_9

Hasselblad Masters Volume 5