Portretfotografie is een vak apart en zeker een die de Zwitserse fotograaf Marco Grob (1965) volledig meester is. Zijn loodzware laatste publicatie ‘Money People Politics’ omvat werk geschoten gedurende het laatste decennium en er komen dan ook behoorlijk wat hedendaagse grootheden voorbij. Allereerst de twee kandidaten van de afgelopen Amerikaanse presidentsverkiezingen Hillary Clinton en Donald Trump in de categorie politici, maar ook popsterren als Lady Gaga en ex-Beatle Ringo Starr en acteurs als Arnold Schwarzenegger en George Clooney.

Ramelli Paris Cover 3.indd

Daarnaast kreeg hij zo’n beetje alle grootheden uit de wetenschap, ruimtevaart en verschillende hoogwaardigheidsbekleders voor zijn lens. Aardige afwisseling in het boek zijn Grob’s portretten van oorlogsslachtoffers, Amerikaanse vrijheidsstrijders en de hoofdrolspelers uit de Star Wars films. Ook robotten als R2-D2 en C-3PO dus. Of het nu gaat om een zeldzaam moment van kwestbaarheid, rauwe emotie of de modellen je direct aanstaren, de Zwitser weet iedereen op unieke manier te vangen en vast te leggen. ‘Uniek verheffend en menselijk’ worden zijn portretten genoemd, maar ze zijn daarnaast ook erg persoonlijk en uiteraard technisch perfect.

79540_1
79540_2

Door het intieme proces dat Grob gebruikt voor zijn fotografie krijgt hij zo’n beetje iedereen die hij wilt voor zijn lens en bezit daarmee een eerste klas ticket met betrekking tot kennismaking met diegene wie de geschiedenis schapen. Zijn passie houdt ondertussen al meer dan dertig jaar stand en dat is aan zijn oeuvre goed af te lezen. Hoewel Money People Politics in dat opzicht slechts een klein deel daarvan omvat, is het boek toch zeer omvattend. Naast de foto’s schrijft de fotograaf ook over zijn vak, wat een aardig inkijkje in de kunst van de portretfotografie geeft. Volgens Grob draag je een bepaalde verantwoordelijkheid als je een camera in je handen hebt en die verantwoordelijkheid is hem meer dan toevertrouwd.

79540_5
79540_7

79540_9